sunnuntai 9. kesäkuuta 2013

Onko mikään enää pyhää?


Kautta aikain on ollut leimallista kysellä, onko mikään enää pyhää. Samalla haikaillaan vanhojen hyvien aikojen perään ja ihmetellään, miten nykyaika voi olla niin pinnallista ja tarkoituksetonta. Tuota kysymystä ruodinkin jo edellisessä kirjoituksessani, joten nyt voisin kuljettaa kirjoitukseni pyhän äärelle. Ihminen on siitä harvinainen elukka, että osaamme tulkita symboleita, joihin kielenkäyttömmekin pitkälti perustuu. Pystymme myös antamaan aistimillemme asioille moninaisia merkityksiä ja ajatellemaan tulevaisuutta ja menneisyyttä. Pyhä liittyy juuri tähän ihmisen poikkeukselliseen lahjakkuuteen ajatella symbolisesti. Pitkään tärkein ihmisen pyhänä pitämä asia oli luonto eli loppujen lopuksi kaikki se, mistä pohjimmiltaan elämme. Sivilisaation myötä pyhää alkoivat luoda järjestäytyneet uskonnot, joiden ohella luonnon kunnioitus toki säilyi vielä pitkään. Esimerkiksi vielä ennen 1800-lukua Suomessa ei laajamittaiseen ja järjestelmälliseen petoeläinten tappamiseen ryhdytty, koska petoja pidettiin luonnonvoimana, jolle ihminen ei mahda mitään. Vähitellen asenteet kuitenkin muuttuivat ja alettiin havaita, että voimme kontrolloida luontoa aina vain voimallisemmin keinoin ja jopa hävittää lajeja sukupuuttoon niin halutessamme. Pyhä on yleensä luonut ihmiselämään pidäkkeitä. Tietyt asiat ovat olleet tabuja, joita ei ole saanut tehdä tai ottaa esille. Joitain asioita on pitänyt kunnioittaa ja olla puuttumatta niiden kulkuun. Luonnon pyhyys on estänyt ihmistä tuhoamasta omaa elinympäristöään. Sivilisoituneiden kansojen jumalat ja kirjauskonnot ovat luoneet pidäkkeitä ja yhtenäiskulttuuria, joilla sivilisaation päälle rakentuva yhteiskunta ja sen hierarkia on ylipäätään pysynyt kasassa.

Tänä päivänä tilanne on hyvin erilainen. Luonto on minulle ja monille muillekin pyhistä pyhin asia, mutta kun katsomme, mitä järjestelmämme saa luonnossa ja ympäristössä aikaan, on todettava, että kokonaisuudessaan luonto ei ole ollut ihmisille pyhä asia pitkiin aikoihin. Tai jos on, niin se on itse asiassa hyvin surullinen ja konkreettinen todiste siitä, että suurin osa ihmisistä on alistunut teknologisen järjestelmän orjiksi esittäen vain hiljaista jupinaa, kun heidän pyhinä pitämiänsä asioita raiskataan. Toisaalta yhteiskunnassamme yleinen talouskasvua ja kehitystä puolustava ja "viherpiipertäjiä" vastustava asenne kertoo siitä, ettei biosfäärin massiivista tuhoa teknosfäärin kourissa edes ajatuksen tasolla kovin laajalti vastusteta.

Jotakin pyhää siis vielä on jäljellä ja se onkin sitten aika irvokasta: Oi suuri ja mahtava teknologinen ja tieteellinen kehitys. Päästä meidät pahasta ja anna meille iankaikkinen elämä! Teknologinen kehitys on korvannut kaiken pyhän, mitä ihmiskunnalla on taipaleensa aikana ollut, ja se tuhoaa tuota aiempaa pyhän perintöä hallitsemattomasti ja totaalisesti. Kehityksen arvostelu on yksi suurimmista tabuista yhteiskunnassamme, sillä koskaan ei pohdita, mitkä ovat jonkin uuden teknologian hyödyt ja haitat ihmiselle tulevaisuudessa. Koska kehitys on kaiken arvostelun yläpuolella, yhteiskuntamme hyppää aina uusien teknologioiden varaan ajattelematta hetkeäkään, mitkä ovat tuon loikan mahdolliset seuraukset. Kukapa olisi arvannut, että viestintä- ja liikenneteknologian kehitys johtaa perheiden sekä sosiaalisten verkostojen maantieteelliseen sirpaloitumiseen, joka on yksi selvä syy ennennäkemättömälle yksinäisyydelle ja mielenterveysongelmille yhteiskunnassamme? Ehkä joku olisikin aavistellut jotain tämänsuuntaista, jos ennen uusien teknologioiden varaan heittäytymistä oltaisiin joskus pysähdytty miettimään, mitkä ovat tuon teknologian käyttöönoton laajamittaiset seuraukset. Nyt voi alkaa pohtia esimerkiksi sitä, mitä nykyteknologian aikaansaama informaatiotulva ja sen jatkuva läsnäolo älypuhelimissa ym. värkeissä saa aikaan, kun vaikutukset mm. ihmisten väliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen, huomiokykyyn ja oma-aloitteisuuteen on jo nyt havaittavissa. Mutta pyhää ei saa kyseenalaistaa tai kritisoida. Jos kaikkivoipaa kehitystä arvostelee, saa helposti päälleen höpsähtäneen luddiittin leiman ja paskaa niskaan. Teknologisen kehityksen arvostelijat ovat aikamme kerettiläisiä ja rienaajia.

Teknologisen kehityksen arvostelu on tällä hetkellä hyvin samassa asemassa kuin missä Kopernikuksen esittämä väite siitä, että Maa kiertää aurinkoa, oli keskiajalla. Kaikkien kehitysuskoisten olisi siis hyvä hetkeksi pysähtyä miettimään, mitä leimaamisella ja oman maailmankuvan vastaisten ajatusten tyrmäämisellä ilman sen syvempää tarkastelua on koskaan saatu aikaan. Tästä voisivat ottaa onkeensa erityisesti "vapaa-ajattelijat" ja muut äänekkäät ja hyvin intellektuelleina itseään pitävät kehityksen kritiikittömät puolestapuhujat, jotka yleensä suhtautuvat uskontoihin ivallisesti, vaan eivät huomaa, että heidän kuten koko yhteiskuntamme suhtautuminen kehitykseen on hyvin uskonnonomaista kaikessa pyhyydessään. Progressiivisuuden myytin kriittinen tarkastelu ansaitsee sijansa yhteiskunnallisessa keskustelussa, ja se on aloitettava ennemmin tai myöhemmin. Mieluummin siis ennemmin.

5 kommenttia:

  1. Hyvää pohdintaa, vaikka ihan yhtä kriittisesti en teknologiaan suhtaudukaan. Esimerkiksi Turkin ja Egyptin ilmiöt olisivat mahdottomia ilman somen kaltaisia innovaatioita: kun kaikki pääsevät ääneen eikä kukaan voi kontrolloida informaatiota, massojen tietoinen ohjailu propagandan avulla käy mahdottomaksi. Asioiden salailukin käy aina vain hankalammaksi ja tämä on tärkeää: ihmisten täytyy saada tietää, millaisessa maailmassa elämme. Muuten muutosta on turha odottaa.

    Itse ajattelen, ettei meille tarjottu teknologia ole missään nimessä parasta mahdollista -kaukana siitä. Meidät halutaan pitää kulutuskierteessä, joten saamme tuotteita, joiden käyttöikä on lyhyt. Jokainen voi vaikuttaa tähän omalla kohdallaan tulemalla tietoiseksi valinnoistaan, niiden syistä ja seurauksista ja toimimalla vastuullisemmin. Hirvittävän hankalaksi se kyllä yritetään tehdä :D

    Minä uskon, että teknologinen kehitys ja luonnon kunnioitus voivat kulkea käsi kädessä -ongelmaksi jääkin enää erottaa rakentava teknologia tuhoavasta, kolikolla kun on aina kaksi puolta.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista ja hyvä kuulla toista näkemystä! :) Auttaa aina kuljettamaan omiakin ajatuksia eteenpäin. Sepä se onkin, kolikolla on kaksi puolta, ja minusta näyttää siltä, että "hyvää" teknologiaa ei voida erottaa "pahasta", sillä aina hyvälläkin teknologialla on huonot puolensa. Kuten kirjoituksessa viittasin juuri viestintä- ja liikenneteknologian kehityksen nurjaan puoleen. Uusilla keksinnöillä on aina arvaamattomia seurauksia, joita emme voi ikinä täysin ennakoida. Eivätkä ne seuraukset ole ennenkään olleet aina myönteisiä.

    Egyptin ja Turkin tapahtumat ovat toki kiinnostavia, mutta loppujen lopuksi niillä ei pitäisi olla mitään merkitystä meidän elämämme kannalta. Niillä kuitenkin on, koska teknologian avulla on voitu rakentaa systeemi, jossa ihmiset tällä puolella maapalloa ovat riippuvuussuhteessa ihmisiin toisella puolella palloamme ja päinvastoin. Ja se teknologinen kehitys, joka tuon riippuvuussuhteen on luonut, aiheuttaa samalla massiivisia ongelmia niin biosfäärissä kuin ihmisessäkin. Ylipäätään teknologinen kehitys on mahdollistanut sellaisen sivilisaation synnyn, jossa esimerkiksi Turkin tai Syyrian kaltaisia surullisia tapahtumaketjuja pääsee kehittymään.

    Itse näen asian niin, että teknologia, joka ei vaadi systeemiä taustalleen toimiakseen voi olla kestävää. Eli teknologia, jota voidaan käyttää pienissä yhteisöissä ilman ulkopuolisia resursseja. Sen sijaan teknologia, joka vaatii globaalin systeemin taakseen pystyäkseen toimimaan, tuskin tulee kehittymään kestävällä tavalla. Saattaa olla, että teknologinen kehitys ja luonnon kunnioitus voivat kulkea käsi kädessä, mutta teknologinen kehitys ei ole pitkiin aikoihin ollut ihmiskunnan hallinnassa, joten kokonaisuudessaan emme voi määrätä suuntaa, johon teknologia kehittyy. Aiemmassa kirjoituksessanikin kirjoitin siitä, että teknologiselle kehitykselle on kaiken kaikkiaan mahdotonta asettaa pysyviä rajoja.

    Teknologisesta kehityksestä on tullut päämäärä ja itseisarvo, eikä se ole enää aikoihin ollut keino saavuttaa jotakin. Se voi toki kehittyä suuntaan, jossa luontoa kunnioitetaan, mutta minä en luottaisi siihen. Ja vaikka niin kävisi, silloin jäisi kuitenkin uhatuksi vielä toinen pyhä, jota teknologia tällä hetkellä uhkaa ehkä kaikkein salakavalimmin: ihmisyys.

    VastaaPoista
  3. Olen samaa mieltä liittyen globaali vs. yhteisöllisyys -asiaan, mutta se vaatii meidän omaa heräämistämme ja aktiivisuuttamme. Hyvä esimerkki tästä on aikapankkijärjestelmä, jota yritetään nyt saada veronalaiseksi toiminnaksi. Kansalaisten oma-aloitteisuus ja aktiivisuus tehdään niin hankalaksi järjettömän byrokratian ja hyötyajattelun keinoin, että monet katsovat helpommaksi pysytellä kiltisti oravanpyörässä ja toimia, kuten käsketään. Tosin lupaaviakin esimerkkejä löytyy, kuten vaikkapa GMO-vapaat alueet ympäri maailmaa.

    Edelleen en kuitenkaan voi olla yhtä skeptisellä linjalla, kuin sinä. Toki on selkeitä uhkakuvia, joita teknologia tuo mukanaan: esimerkiksi juuri geenimanipulaatio on hälyttävä näyte ihmisen haluista ja kuvitelmista kyetä hallitsemaan luontoa omaa etuaan ajatellen. Toisaalta on myös keksintöjä, joiden hyvä/paha -suhde riippuu täysin näkökulmasta. Viestintään liittyvät innovaatiot ovat sellaisia, ja oma suhtautumiseni niihin on pienen u-käännöksen myötä muuttunut paljon aiempaa suotuisammaksi.

    Oletko muuten lukenut/kuullut ns. vapaasta energiasta ja siihen liittyvistä keksinnöistä? Jo 100 vuotta sitten Nikola Tesla kehitti järjestelmän, joka olisi taannut ilmaisen energian kaikille luontoa lainkaan vahingoittamatta, mutta keksintö torpattiin ja salattiin siitä syystä, ettei sellaisen avulla voi tienata rahaa. Muitakin samankaltaisia innovaatioita on tehty sittemmin useita (kuten Paul Baumannin Thestatika), mutta mikään niistä ei ole päässyt laajaan tuotantoon. On naiivia ajatella, että nanoteknologian, mikrosirujen ja langattomien verkkojen aikakautena öljy tai ydinvoima olisivat todella parhaita vaihtoehtoja energiantuotannolle. Toisaalta vapaa energia toisi mukanaan niin valtavan vastuun, etten usko valtaosan väestöstä olevan siihen edes valmiita. Pienissä, kehittyneissä yhteisöissä nämä keksinnöt toimivatkin parhaiten.

    Egyptin ja Turkin tapausten nimenomaan pitäisi vaikuttaa meidän elämäämme! Ne ovat oivia käytännön esimerkkejä siitä, mitä tapahtuu, kun massojen ohjailu pelkoa ja väärää tietoa hyväksikäyttäen ei enää onnistukaan. Myös Brasiliassa on aktivoiduttu, ja ilman internetiä muulla maailmalla ei olisi hajuakaan siitä, mitä maassa todella tapahtuu. Siksi(kään) en ole valmis tuomitsemaan viestintäteknologiaa "paholaisen keksinnöksi": se tuo läpinäkyvyyttä niillekin yhteiskunnan tasoille, joilla sitä ei aiemmin ole ollut.

    Minusta teknologista kehitystä tärkeämpi kysymys on kuitenkin ihmiskunnan henkinen kehitys. En viittaa tällä mihinkään jumaluskoon -ateisti voi olla paljon henkisempi kuin uskovainen- vaan tietoisuuteen omista valinnoista ja vastuusta. Kun näkee itsensä maailman navan sijasta sinä, mitä todella on -osana pitkää evoluution ketjua- voi tehdä valintoja, jotka kantavat pidemmälle. Ahneus ja itsekkyys väistyvät ja tilalle tulevat toisenlaiset, luontoa, elämää ja ihmisyyttä kunnioittavat arvot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä, ettet ole yhtä kyyninen kuin minä. :) Toisaalta olen itse luonteeltani varsin idealistinen optimisti, mutta globaalin yhteiskuntajärjestelmämme suhteen tuo optimismini on romahtanut täysin, kuten ajatuksistani varmaan kuvastuu. Eikä se ole aina kovin mukavaa oman olemisen kannalta. Ihmiskunnan ja maapallon tulevaisuuden suhteen minulla sen sijaan vielä riittää yllinkyllin optimismia, mutta en usko enää, että muutos voi tapahtua ilman romahdusta politiikan, tieteen, henkisen kehityksen tai muin vastaavin keinoin.

      Täysin samaa mieltä olen kanssasi siitä, mitä kirjoitit tuossa viimeisessä kappaleessa henkisestä kehityksestä, joskaan en usko, että sellaista "massaheräämistä" tulee tapahtumaan, että ihmiset kaikkialla maailmassa loisivat jonkinlaisen uuden järjestelmän. Vastavoimat sille ovat yksinkertaisesti liian tehokkaita, järjestelmällisiä ja voimakkaita. Siksi luulen, että noita vastavoimia ylläpitävän nykyjärjestelmän pitää heikentyä romahduksen partaalle, jotta voimme siirtyä eteenpäin. Itse näen toivon siinä, että tuon romahduksen aikana ihmiset ovat tarpeeksi valveutuneita ja kuvaamallasi tavalla kykeneviä tekemään valintoja, jotka menevät omaa napaa pidemmälle.

      Viestintäteknologia ei minustakaan ole pelkästään "paholaisen keksintö", kuten ei oikeastaan kovin moni muukaan keksintö, mutta yhdessä muiden teknologioiden kanssa se on johtanut meidät sellaiseen yhteiskuntaan, joka alkaa olla kaukana siitä inhimillisyydestä, jota psyykemme kaipaisi. Tästäkin huomaa, että teknologinen kehitys on vienyt meitä kuin pässiä narussa. Emme ole hallinneet sen seurauksia, emmekä hallitse edelleenkään. Tähän sopii hyvin ystäväni minulle kertoma G.H. von Wrightin ajatus, joka tiivistää ajatteluni teknologian ja kehityksen suhteen melko ytimekkäästi: "Kehitys vie meitä kohti tulevaisuutta, joka on ihmiskeholle vieras."

      Kiitos edelleen kommenteista ja nauti kesästä! :)

      Poista
  4. Heh, "romahdusta" on täälläkin odoteltu jo jokunen vuosi:D Toki toivon, ettei sellaista tarvittaisi, mutta ihmisten minän kupla on niin sitkeä, ettei sen rikkoutumiseen muu taida tehota. Toinen rajoittava tekijä ovatkin sitten ne tahot, jotka vallitsevasta tilanteesta hyötyvät. No, optimismia riittää minullakin: eikö sanontakin kuulu, että "yö on pimein juuri ennen aamunkoittoa"?

    Nautinnollista kesää myös sinulle:)

    VastaaPoista