Luonnon suhteen välinpitämättömiin
asenteisiin sekä apaattiseen käyttäytymiseen ei voi olla
törmäämättä päivittäin. Mikä voisi olla se tekijä, joka saisi kaikki
kiinnostumaan ja innostumaan luonnosta ja sen suojelusta niin
olennaisena osana itse kunkin elämää, että saisimme aikaan
kouriintuntuvan muutoksen? Ihmisten patistaminen "vihreisiin"
ympäristötekoihin ja ylhäältä käsin tapahtuva valistus tuntuvat
vain vahvistavan ihmisten negatiivisia mielikuvia ja asenteita
ympärisönsuojelua kohtaan. Valistuksella voidaankin kyllä lisätä
informaatiota, mutta ihmisten syvimpiin tuntoihin ja asenteisiin
sillä ei kovin helposti päästä kajoamaan.
Luonto on ollut aina läsnä elämässäni
ja olen ollut siitä kiinnostunut, mutta aina en ollut kovinkaan
innostunut sen suojelusta. Saatoinpa joitakin vuosia sitten jopa
kirjoittaa ylioppilasaineeseenikin hieman kärjistetysti, ettei minua
oikeastaan kiinnosta, vaikka sadan vuoden kuluttua taivaalta sataisi
happoa ja meret olisivat sulaa laavaa, kunhan minulla on nyt hyvä
olla. Asenteeni muuttuivat, kun aloitin vaellusharrastuksen ja
aloin viettää enemmän aikaa luonnossa. Kansallispuistojen jylhyys
ja yksinäiset yöt keskellä metsää olivat mahtipontisia
kokemuksia, jotka alkoivat jättää sieluuni jälkiä. Luonto alkoi
rakentaa minuun hengellistä yhteyttä ja luontoa seuratessani aloin
tuntea ympärilläni sen syleilevän ja rakastavan voiman. Lopulta
huomasin rakastavani sitä ja sen olevan osa minua. Jos en rakastaisi
luontoa, en rakastaisi itseänikään. Jos teen pahaa luonnolle, teen
pahaa itselleni.
Kuitenkin maaseudulla on monia luonnon
lähellä asuvia ihmisiä, joiden mielestä kaikenlainen
vihrepiiperrys ja suojelu on suorastaan saatanasta, joten pelkkä
yhteys luontoon ei selvästikään riitä. Luontoa katsotaan näissä
tapauksissa ehkä hyvin käytännöllisin silmin ilman minkäänlaista
hengellistä yhteyttä. Voi olla, että luonnon hyväksikäyttö ja
muokkaus takaavat elannon tai vihamielisyys voi johtua myös
turhasta ja typerästä "äijämäisyydestä".
Luonnonsuojeluhan on hintelien hippien eikä raavaitten miesten
puuhaa. Kaiken kaikkiaan hengellisyys vaikuttaisi siis olevan
avainasemassa ihmisten luontosuhdetta määrittävänä tekijänä.
Olisiko uskonnolla siis jotain
tekemistä asian kanssa? Voi olla, että kristinusko tai jokin muu
uskonto täyttää ihmisen hengelliset tarpeet, eikä luonto pääse
siten herättämään tuollaisia tuntoja. Sitten kun nuo uskonnot
saattavat vielä kertoa meille, että luonto on annettu meille
hallittavaksi ja nautittavaksi, niin ei tarvitse kummastella, mistä
juontaa joskus jopa vihamielinen suhtautuminen luonnonsuojeluun.
Ehkäpä juuri teini-iän ateismini oli omiaan auttamaan minua
rakentamaan yhteyttäni luontoon, sillä sisälläni oli hengellinen
tyhjiö, joka odotti täyttymistään. Toki monet kuitenkin osaavat
yhdistää esimerkiksi kristinuskon Jumalan luontoon ja hengellisiin
kokemuksiin luonnossa. Uskonto voisi toisaalta olla myös voimallinen
työkalu asennemaaperän muokkauksessa: uskontoja pitäisi alkaa
tulkita luonnonsuojelun näkökulmasta. Valitettavasti taitaa
kuitenkin olla niin, että uskonnot ovat vain kulttuurinsa tuotteita,
joten ihmiskeskeisessä kulttuurissa palvotaan ihmiskeskeisiä
jumalia. Luontokeskeinen kulttuuri tuottaisi siten luontokeskeisiä
uskontoja.
Uskonto taitaa siis olla tässä
tapauksessa väärä syntipukki. Luultavasti minkälainen
uskonnollisuus tahansa herkistää ihmisen hengellisille
kokemuksille, sillä hengellinen ihminen antaa itselleen luvan kokea
hengellisyyttä. Syypäätä pitää siis todennäköisesti lähteä
etsimään materialistisesta, edistysuskoisesta ja ihmiskeskeisestä
kulttuurista, jossa kaikenlainen henkisyys on alettu nähdä
heikkoutena tai jopa suoranaisena tyhmyytenä. Kaikki on nykyään
niin rationalisoitua, tieteellistä ja järkeiltyä, ettei mikään
enää ihmetytä, mutta nimenomaan ihmettely on kaiken henkisyyden
perusta. Tähän minulla ei ole muuta sanottavaa kuin että
poimikaapa käteenne mikä tahansa kukka. Enempää ei tarvita,
kunhan osaa rauhoittua ja asettua ihmettelemään.
Kirjoittaessani olen nyt päässyt
jonkinlaiseen lopputulokseen siitä, mitä vaaditaan, jotta ihmiset
kiinnostuisivat luonnonsuojelusta osana päivittäistä rutiinia.
Aivan ensimmäiseksi on palautettava konkreettinen yhteys
koskemattomaan luontoon. Toiseksi tarvitaan kyky ja halu ihmetellä.
Lopuksi on annettava itselle lupa olla hengellinen. Totta kai moni
luonnonsuojelija jättäisi tämän allekirjoittamatta ja monet ovat
varmasti meiningeissä mukana ilman hengellisyyden hiventäkään:
jos emme suojele, kuolemme. Itse ajattelen tässä kuitenkin sitä
suurempaa kulttuurista murrosta, jota kohti pitäisi pyrkiä, jotta
saisimme järjestelmämme kestävälle polulle. Me emme ole
elintärkeä osa luontoa, mutta luonto on elintärkeä osa meitä.
Pimenevässä illassa hyvää alkavaa viikkoa toivoo,
Liro
Hyvää pohdintaa. Hengellisyys-aspekti on kyllä ongelmallinen, sillä itsellänikin tuo sana herättää väistämättä lähinnä negatiivisia mielleyhtymiä. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta asian esittäminen niin, että nykymaailma sen noteeraa, täytyy harkita melko tarkkaan. Kovin moni tuskin kieltää sitä erityisen hetken tunnetta minkä luonnossa voi saada, mutta hengelliseksi en itsekään sitä olisi valmis määrittelemään
VastaaPoistaTattis kommentista. Kieltämättä joidenkin käsitteiden kanssa pelaaminen on vaarallista, sillä niille on saattanut luoda omassa päässään erilaisia mielleyhtymiä kuin mitä ne herättävät muissa. Tämä hengellisyys on todennäköisesti juurikin tällainen käsite. Itse kuitenkin määrittelisin nuo "erityisen hetken tunteet luonnossa" nimenomaan hengellisiksi. En myöskään pidä hengellisyyttä tiukasti esimerkiksi uskoon liittyvänä asiana ja hengellisyys edustaakin minulle mm. materialismin vastapuolta.
PoistaSen sijaan Blogger tarjosi captcha-tarkistuksen yhteydessä jo hyvän, haastavan provon, jota voisi hyödyntää myös luontosuhteen elvyttämiseen. Ennen kuin pääset postaamaan, "todista, että et ole robotti". NO MINÄHÄN TODISTAN.
VastaaPoistaHyvä kirjoitus, joka herätti ajatuksia ja syvempää pohdintaa myös täällä. Omasta mielestäni eri uskontojen/kulttuurien arvot ja ajatus oikeasta/väärästä tai suhtautumisesta eri asioihin perustustuvat hyvin pitkälti siihen, missä ja milloin kyseiset uskonnot/kultuurit ovat alunperin syntyneet.
VastaaPoistaTästä esimerkkinä erilaiset muinaisuskot, kuten Suomen muinasusko pohjautuivat hyvin vahvasti eri luontoarvoihin, jonka pohjalta uskottiin olevan olemassa eri luonnon osa-alueisiin vaikuttavia jumalia.
Ajan kuluessa kun ihmiskunnan infrastruktuuri alkoi kehittymään, alettiin pikku hiljaa etääntymään luontokeskeisyydestä. Etenkin teollisuuden läpimurto ja siitä johtanut maailmanlaajuinen teollistuminen on sysännyt kulttuurimme kulutuskeskeisyyteen. Tämän mukana uskonto on mukautunut tähän muutokseen ja kulutuskehitys jatkaa itsensä ruokkimista.
Nykymaailmassa uskonnollisuus ei innosta ihmisiä ja moni voi nähdä sen melkein kirosanana. Nyt tulisi pyrkiä muuttamaan yleistä ihmisten maailmankatsomusta ja tarjota kestävän kehityksen mukaisia vaihtoehtoja.
Päädyinpähän tännekin seikkailemaan...
VastaaPoista"Mitä vaaditaan, jotta ihmiset kiinnostuisivat luonnonsuojelusta osana päivittäistä rutiinia?"
Varmaan itsekin vastaisit tähän nykyisin, että vahva luontosuhde. Olen samaa mieltä noista sun listaamista edellytyksistä, tosin minusta sanan hengellisyys voisi hyvin korvata vaikka syvällä kokemisella tai lumoutumisella.
Lisäisin listaan myös positiiviset luontokokemukset tai -muistot. Ne auttavat näkemään luonnon merkityksen omassa elämässä pitkällä tähtäimellä. Suurimmalla osalla ihmisistä on voimakkaita positiivisia luontokokemuksia esim. lapsuudesta, ja niitä uudelleen herättelemällä ja aktivoimalla voi saada ihmeitä aikaan.
Nimim. kokemusta on :)
Ja sitten pitää tietenkin osata nähdä luonnon itseisarvo, mikä varmaan selittää sen, miksi nuo kuvaamasi "maaseudun äijät" eivät välttämättä viherpiiperryksestä innostu. Jos luonto on elinkeino, ei sitä tarvitse suojella kuin sen verran, että oma toimeentulo ja elinympäristö pysyvät turvattuina. Toinen syy on se, että lumoutuminen tapahtuu helpommin hieman vieraassa ja oudossa ympäristössä (kuten vaelluksilla), ei välttämättä siinä oman torpan kuistilla.
Yksi maalla asuva nainen sanoi kerran jotenkin näin: "Kaupunkilaiset tulee tänne metsään äimistelemään. Minä kun käyn metsässä niin siihen on aina joku syy, on joko sienikori tai metsästyskoira mukana... Ei tulis mieleenkään mennä vaan ihan turhan päiten lorvailemaan."
Toisaalta ymmärrän kyllä myös niiden ihmisten (esim. maanviljelijöiden) epäluuloa, jotka kokevat tulevansa syytetyiksi luonnon tuhoamisesta, kun syyllistäjät kuitenkin samalla syövät heidän viljelemäänsä ruokaa. Kaupunkilaiset on sen verran sopivasti luonnosta etäällä, että voivat tosissaan huolestua sen tilasta ilman, että kusevat omille tai naapurin kintuille.
Kyllä, tähän aiheeseen on tullut parin vuoden aikana paljon uutta näkemystä. :)
PoistaTon saman olen itsekin kuullut maaseudun ihmiseltä, että metsään ei mennä turhan päiten, vaan aina jonkin tarkoituksen vuoksi. Maaseudulla elantonsa ansaitsevilla ihmisillä on varmasti joiltain osin syvempi suhde luontoon kuin kaupunkilaisilla, joille luonto on usein syystäkin jonkinlainen pakopaikka. Mutta juuri luonnon itseisarvon tunnustaminen ja emotionaalinen suhde luontoon tuntuu olevan se mikä puuttuu myös maaseudun ihmisiltä, jotka kuitenkin elävät tiiviimmässä kohtalonyhteydessä luonnon kanssa kuin kaupunkilaiset. Silloin luonto nähdään edelleen nimenomaan hyödynnettävissä olevina luonnonvaroina, eikä sen puolesta voida siksi olla empaattisia.
Kaupunkilaisten luontosuhteessa puolestaan suurimpana ongelmana on emotionaalisen siteen puuttumisen lisäksi se, että vaikka luonnon puolesta moni saattaakin ainakin ilmaista mielipiteensä, ei moni tunnista ja tunnusta niitä vuorovaikutussuhteita, jotka johtavat omaan osallisuuteen luonnon riistämisessä. Vesi tulee hanasta, ruoka tulee kaupasta, sähkö tulee pistorasiasta jne.