sunnuntai 26. elokuuta 2012

Miksi suojella luontoa?


Luonnon suhteen välinpitämättömiin asenteisiin sekä apaattiseen käyttäytymiseen ei voi olla törmäämättä päivittäin. Mikä voisi olla se tekijä, joka saisi kaikki kiinnostumaan ja innostumaan luonnosta ja sen suojelusta niin olennaisena osana itse kunkin elämää, että saisimme aikaan kouriintuntuvan muutoksen? Ihmisten patistaminen "vihreisiin" ympäristötekoihin ja ylhäältä käsin tapahtuva valistus tuntuvat vain vahvistavan ihmisten negatiivisia mielikuvia ja asenteita ympärisönsuojelua kohtaan. Valistuksella voidaankin kyllä lisätä informaatiota, mutta ihmisten syvimpiin tuntoihin ja asenteisiin sillä ei kovin helposti päästä kajoamaan.

Luonto on ollut aina läsnä elämässäni ja olen ollut siitä kiinnostunut, mutta aina en ollut kovinkaan innostunut sen suojelusta. Saatoinpa joitakin vuosia sitten jopa kirjoittaa ylioppilasaineeseenikin hieman kärjistetysti, ettei minua oikeastaan kiinnosta, vaikka sadan vuoden kuluttua taivaalta sataisi happoa ja meret olisivat sulaa laavaa, kunhan minulla on nyt hyvä olla. Asenteeni muuttuivat, kun aloitin vaellusharrastuksen ja aloin viettää enemmän aikaa luonnossa. Kansallispuistojen jylhyys ja yksinäiset yöt keskellä metsää olivat mahtipontisia kokemuksia, jotka alkoivat jättää sieluuni jälkiä. Luonto alkoi rakentaa minuun hengellistä yhteyttä ja luontoa seuratessani aloin tuntea ympärilläni sen syleilevän ja rakastavan voiman. Lopulta huomasin rakastavani sitä ja sen olevan osa minua. Jos en rakastaisi luontoa, en rakastaisi itseänikään. Jos teen pahaa luonnolle, teen pahaa itselleni.

Kuitenkin maaseudulla on monia luonnon lähellä asuvia ihmisiä, joiden mielestä kaikenlainen vihrepiiperrys ja suojelu on suorastaan saatanasta, joten pelkkä yhteys luontoon ei selvästikään riitä. Luontoa katsotaan näissä tapauksissa ehkä hyvin käytännöllisin silmin ilman minkäänlaista hengellistä yhteyttä. Voi olla, että luonnon hyväksikäyttö ja muokkaus takaavat elannon tai vihamielisyys voi johtua myös turhasta ja typerästä "äijämäisyydestä". Luonnonsuojeluhan on hintelien hippien eikä raavaitten miesten puuhaa. Kaiken kaikkiaan hengellisyys vaikuttaisi siis olevan avainasemassa ihmisten luontosuhdetta määrittävänä tekijänä.

Olisiko uskonnolla siis jotain tekemistä asian kanssa? Voi olla, että kristinusko tai jokin muu uskonto täyttää ihmisen hengelliset tarpeet, eikä luonto pääse siten herättämään tuollaisia tuntoja. Sitten kun nuo uskonnot saattavat vielä kertoa meille, että luonto on annettu meille hallittavaksi ja nautittavaksi, niin ei tarvitse kummastella, mistä juontaa joskus jopa vihamielinen suhtautuminen luonnonsuojeluun. Ehkäpä juuri teini-iän ateismini oli omiaan auttamaan minua rakentamaan yhteyttäni luontoon, sillä sisälläni oli hengellinen tyhjiö, joka odotti täyttymistään. Toki monet kuitenkin osaavat yhdistää esimerkiksi kristinuskon Jumalan luontoon ja hengellisiin kokemuksiin luonnossa. Uskonto voisi toisaalta olla myös voimallinen työkalu asennemaaperän muokkauksessa: uskontoja pitäisi alkaa tulkita luonnonsuojelun näkökulmasta. Valitettavasti taitaa kuitenkin olla niin, että uskonnot ovat vain kulttuurinsa tuotteita, joten ihmiskeskeisessä kulttuurissa palvotaan ihmiskeskeisiä jumalia. Luontokeskeinen kulttuuri tuottaisi siten luontokeskeisiä uskontoja.

Uskonto taitaa siis olla tässä tapauksessa väärä syntipukki. Luultavasti minkälainen uskonnollisuus tahansa herkistää ihmisen hengellisille kokemuksille, sillä hengellinen ihminen antaa itselleen luvan kokea hengellisyyttä. Syypäätä pitää siis todennäköisesti lähteä etsimään materialistisesta, edistysuskoisesta ja ihmiskeskeisestä kulttuurista, jossa kaikenlainen henkisyys on alettu nähdä heikkoutena tai jopa suoranaisena tyhmyytenä. Kaikki on nykyään niin rationalisoitua, tieteellistä ja järkeiltyä, ettei mikään enää ihmetytä, mutta nimenomaan ihmettely on kaiken henkisyyden perusta. Tähän minulla ei ole muuta sanottavaa kuin että poimikaapa käteenne mikä tahansa kukka. Enempää ei tarvita, kunhan osaa rauhoittua ja asettua ihmettelemään.

Kirjoittaessani olen nyt päässyt jonkinlaiseen lopputulokseen siitä, mitä vaaditaan, jotta ihmiset kiinnostuisivat luonnonsuojelusta osana päivittäistä rutiinia. Aivan ensimmäiseksi on palautettava konkreettinen yhteys koskemattomaan luontoon. Toiseksi tarvitaan kyky ja halu ihmetellä. Lopuksi on annettava itselle lupa olla hengellinen. Totta kai moni luonnonsuojelija jättäisi tämän allekirjoittamatta ja monet ovat varmasti meiningeissä mukana ilman hengellisyyden hiventäkään: jos emme suojele, kuolemme. Itse ajattelen tässä kuitenkin sitä suurempaa kulttuurista murrosta, jota kohti pitäisi pyrkiä, jotta saisimme järjestelmämme kestävälle polulle. Me emme ole elintärkeä osa luontoa, mutta luonto on elintärkeä osa meitä.

Pimenevässä illassa hyvää alkavaa viikkoa toivoo,
Liro

6 kommenttia:

  1. Hyvää pohdintaa. Hengellisyys-aspekti on kyllä ongelmallinen, sillä itsellänikin tuo sana herättää väistämättä lähinnä negatiivisia mielleyhtymiä. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta asian esittäminen niin, että nykymaailma sen noteeraa, täytyy harkita melko tarkkaan. Kovin moni tuskin kieltää sitä erityisen hetken tunnetta minkä luonnossa voi saada, mutta hengelliseksi en itsekään sitä olisi valmis määrittelemään

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tattis kommentista. Kieltämättä joidenkin käsitteiden kanssa pelaaminen on vaarallista, sillä niille on saattanut luoda omassa päässään erilaisia mielleyhtymiä kuin mitä ne herättävät muissa. Tämä hengellisyys on todennäköisesti juurikin tällainen käsite. Itse kuitenkin määrittelisin nuo "erityisen hetken tunteet luonnossa" nimenomaan hengellisiksi. En myöskään pidä hengellisyyttä tiukasti esimerkiksi uskoon liittyvänä asiana ja hengellisyys edustaakin minulle mm. materialismin vastapuolta.

      Poista
  2. Sen sijaan Blogger tarjosi captcha-tarkistuksen yhteydessä jo hyvän, haastavan provon, jota voisi hyödyntää myös luontosuhteen elvyttämiseen. Ennen kuin pääset postaamaan, "todista, että et ole robotti". NO MINÄHÄN TODISTAN.

    VastaaPoista
  3. Hyvä kirjoitus, joka herätti ajatuksia ja syvempää pohdintaa myös täällä. Omasta mielestäni eri uskontojen/kulttuurien arvot ja ajatus oikeasta/väärästä tai suhtautumisesta eri asioihin perustustuvat hyvin pitkälti siihen, missä ja milloin kyseiset uskonnot/kultuurit ovat alunperin syntyneet.
    Tästä esimerkkinä erilaiset muinaisuskot, kuten Suomen muinasusko pohjautuivat hyvin vahvasti eri luontoarvoihin, jonka pohjalta uskottiin olevan olemassa eri luonnon osa-alueisiin vaikuttavia jumalia.
    Ajan kuluessa kun ihmiskunnan infrastruktuuri alkoi kehittymään, alettiin pikku hiljaa etääntymään luontokeskeisyydestä. Etenkin teollisuuden läpimurto ja siitä johtanut maailmanlaajuinen teollistuminen on sysännyt kulttuurimme kulutuskeskeisyyteen. Tämän mukana uskonto on mukautunut tähän muutokseen ja kulutuskehitys jatkaa itsensä ruokkimista.
    Nykymaailmassa uskonnollisuus ei innosta ihmisiä ja moni voi nähdä sen melkein kirosanana. Nyt tulisi pyrkiä muuttamaan yleistä ihmisten maailmankatsomusta ja tarjota kestävän kehityksen mukaisia vaihtoehtoja.

    VastaaPoista
  4. Päädyinpähän tännekin seikkailemaan...

    "Mitä vaaditaan, jotta ihmiset kiinnostuisivat luonnonsuojelusta osana päivittäistä rutiinia?"
    Varmaan itsekin vastaisit tähän nykyisin, että vahva luontosuhde. Olen samaa mieltä noista sun listaamista edellytyksistä, tosin minusta sanan hengellisyys voisi hyvin korvata vaikka syvällä kokemisella tai lumoutumisella.
    Lisäisin listaan myös positiiviset luontokokemukset tai -muistot. Ne auttavat näkemään luonnon merkityksen omassa elämässä pitkällä tähtäimellä. Suurimmalla osalla ihmisistä on voimakkaita positiivisia luontokokemuksia esim. lapsuudesta, ja niitä uudelleen herättelemällä ja aktivoimalla voi saada ihmeitä aikaan.
    Nimim. kokemusta on :)

    Ja sitten pitää tietenkin osata nähdä luonnon itseisarvo, mikä varmaan selittää sen, miksi nuo kuvaamasi "maaseudun äijät" eivät välttämättä viherpiiperryksestä innostu. Jos luonto on elinkeino, ei sitä tarvitse suojella kuin sen verran, että oma toimeentulo ja elinympäristö pysyvät turvattuina. Toinen syy on se, että lumoutuminen tapahtuu helpommin hieman vieraassa ja oudossa ympäristössä (kuten vaelluksilla), ei välttämättä siinä oman torpan kuistilla.

    Yksi maalla asuva nainen sanoi kerran jotenkin näin: "Kaupunkilaiset tulee tänne metsään äimistelemään. Minä kun käyn metsässä niin siihen on aina joku syy, on joko sienikori tai metsästyskoira mukana... Ei tulis mieleenkään mennä vaan ihan turhan päiten lorvailemaan."

    Toisaalta ymmärrän kyllä myös niiden ihmisten (esim. maanviljelijöiden) epäluuloa, jotka kokevat tulevansa syytetyiksi luonnon tuhoamisesta, kun syyllistäjät kuitenkin samalla syövät heidän viljelemäänsä ruokaa. Kaupunkilaiset on sen verran sopivasti luonnosta etäällä, että voivat tosissaan huolestua sen tilasta ilman, että kusevat omille tai naapurin kintuille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, tähän aiheeseen on tullut parin vuoden aikana paljon uutta näkemystä. :)

      Ton saman olen itsekin kuullut maaseudun ihmiseltä, että metsään ei mennä turhan päiten, vaan aina jonkin tarkoituksen vuoksi. Maaseudulla elantonsa ansaitsevilla ihmisillä on varmasti joiltain osin syvempi suhde luontoon kuin kaupunkilaisilla, joille luonto on usein syystäkin jonkinlainen pakopaikka. Mutta juuri luonnon itseisarvon tunnustaminen ja emotionaalinen suhde luontoon tuntuu olevan se mikä puuttuu myös maaseudun ihmisiltä, jotka kuitenkin elävät tiiviimmässä kohtalonyhteydessä luonnon kanssa kuin kaupunkilaiset. Silloin luonto nähdään edelleen nimenomaan hyödynnettävissä olevina luonnonvaroina, eikä sen puolesta voida siksi olla empaattisia.

      Kaupunkilaisten luontosuhteessa puolestaan suurimpana ongelmana on emotionaalisen siteen puuttumisen lisäksi se, että vaikka luonnon puolesta moni saattaakin ainakin ilmaista mielipiteensä, ei moni tunnista ja tunnusta niitä vuorovaikutussuhteita, jotka johtavat omaan osallisuuteen luonnon riistämisessä. Vesi tulee hanasta, ruoka tulee kaupasta, sähkö tulee pistorasiasta jne.

      Poista