Mark Henson - Dualities. Taiteilijan luvalla osoitteesta markhensonart.com. |
Tieteellis-rationaalinen ja
materialistinen maailmankuva on loppujen lopuksi hyvin
fundamentalistinen. Periaatteellisella tasolla tieteentekijät
yleensä myöntävätkin, että tässä ovat nyt vain parhaat
teoriat, joita voimme esittää todellisuudesta, mutta muitakin
mahdollisuuksia on, ja tiede mukautuu uusilla teorioilla uusimpien
tutkimustulosten osoittamaan suuntaan. Tämä on hieno pohja
tieteelliselle työlle, mutta valitettavasti äänekkäimmät
tiedemiehet edustavat silti hyvin fundamentalistista ajattelutapaa
todellisuudesta. Ajatellaan positivistisesti, ettei todellisuus ole
mitään muuta kuin sitä, mitä kykenemme todistamaan.
Samansuuntaisesti ajattelevat myös vapaa-ajattelijat ja muut
raivokkaat ateistit. Vapaata ajattelua ja edistystä rummutettaessa
kavennetaan samalla ihmisen ajattelu loppujen lopuksi hyvin suppeaksi
kokonaisuudeksi, joka pelkistyy aisti- ja teknologisiin havaintoihin.
Moderni kulttuurimme sivuuttaa lähes
täysin eräitä ihmismielen valtavimmista potentiaaleista, nimittäin
hengen, tunteet ja intuition. Mitä me loppujen lopuksi kykenemme
todellisuudesta aisteinemme havaitsemaan? Mm. tietyt valon
aaltopituudet silmillämme, ääniaallot korvillamme, maku- ja
hajupartikkeleita suullamme ja nenällämme. Teknologian avulla
löydämme kuitenkin jatkuvasti uusia ulottuvuuksia
todellisuudestamme, mutta kuinka syvälle todellisuuteen
teknologiallakaan voimme päästä? Tämän lisäksi ihmisen mieli on
vielä niin suuri mysteeri tieteelle, että pystytäänköhän
suurinta osaa senkään salaisuuksista koskaan selvittämään?
Kun olemme kulttuurissamme takertuneet
rationaalisiin ja materiaalisiin totuuksiin, olemme unohtaneet
sisällämme olevan eläimen nimeltä ihminen. Olemme ehkä
vaientaneet sellaisia mielemme kykyjä, joista nyt osaamme vain
haaveilla tai joita kutsumme humpuukiksi ja hölynpölyksi. Olemme
unohtaneet sen ihmisen, jonka intuitio ja vaistot ovat huippuluokkaa,
ja jonka aivokapasiteetti mahdollistaa syvällisen pohdinnan
olemassaolosta ja yhteenkuuluvuudesta ympäröivään todellisuuteen.
Millä tavalla voisimmekaan kehittää ihmiskuntaa eteenpäin, jos
antaisimme itsellemme mahdollisuuden yhdistää tiede ja henki?
Katselen ikkunasta ulos ja näen ja kuulen taloni edessä olevassa pensasaidassa pakkaspäivänä sirkuttavat pikkulinnut. Syvä yhteenkuuluvuus valtaa minut. Samassa veneessä nimeltä maapallo olemme, ja yhtä elämää kaikki. Tämä rakkaus ja yhteenkuuluvuus saa minussa aikaan syvän rauhan.
Olisin vielä joitakin vuosia sitten tuominnut tällaisen ajattelun
täysin, mutta lopulta annoin
itselleni mahdollisuuden kokea jotain, mitä rationaalinen järki ei minulle sanele. Ja se kokemus on kasvanut
kasvamistaan, lähemmäs todelliselta tuntuvaa minää. Ei minää
pienellä m-kirjaimella, vaan kohti suurempaa Minää, joka käsittää
kaiken elämän ympärillämme.
Joka tapauksessa,
jotta voimme elää kestävällä tavalla osana maapallon elämää,
meidän on nähtävä itsemme osana maapallon elämää. Maapallosta
kokonaisuudessaan tulee osa meitä ja meillä on silloin vahvempi
intressi säilyttää planeetta elinkelpoisena tulevillekin
sukupolville ja muulle elämälle. Meidän täytyy nähdä
ekosysteemit ja muut eliölajit osana meitä itseämme, jolloin
suojelu ja kestävä elämä on ainoastaan meidän etujemme mukaista.
Asiahan on jo toki järjelläkin ajateltavissa näin, mutta
edelleen laitamme toissijaiset materialistiset etumme ihmisen ja
muiden eliolajien pitkän linjan selviytymisen edelle. Tästä on kirjoittanut myös norjalainen syväekologi Arne Næss, joskin ehkä ilman sen suurempia viittauksia henkisiin kokemuksiin.
Olemme takertuneet numeroihin,
laskukaavoihin ja materiaalisiin totuuksiin, vaikka todellisuus tuskin on pelkistettävissä ihmisjärjen ymmärtämään muotoon.
Millainen maailma olisi, jos antaisimme henkisille voimavaroillemme
saman arvon kuin rationaaliselle järjelle? Luultavasti ainakin
ihmisten tunteille ja ihmisyydelle annettaisiin enemmän arvoa, kun
tarkastellaan nykymaailmaamme, jossa yksilö on vain pieni ratas
globaalissa koneistossa, joka pyörii lähinnä koneiston itsensä
tähden. Luultavasti kauneus ja muut tunteisiin perustuvat arvot
saisivat vahvemman jalansijan tehokkuuden kilpailijoina.
Todennäköisesti kunnioittaisimme ympäröivää maailmaamme
syvempien tunteiden vuoksi enemmän.
Rationaalisuuden edustamassa materiassa
ja tunteiden edustamassa hengessä on kuitenkin kyse vain saman
kolikon, ihmismielen, kahdesta eri puolesta, joista toista emme hyödynnä
lähellekään potentiaalisella tavalla, koska se on leimattu
rationaalistetussa maailmassamme hulluksi. Samalla tavalla kuin
uskonnot aikoinaan leimasivat järjen, nyt tiede leimaa hengen. Osat
ovat siis vain vaihtuneet, joten fundamentalistisuus sekä
kapeakatseisuus vaivaavat kulttuuriamme edelleen. Todellinen
vapaa-ajattelu ei näkisi maailmaa kummallakaan tavalla
mustavalkoisena, vaan hyödyntäisi ihmismielen koko potentiaalia
yhdistämällä rationaalisen ja hengellisen ajattelun
tasapainoiseksi kokonaisuudeksi.
Voisin suositella (ja lainata) sulle yhtä kivaa kirjaa, jonka luin junnuna kun ekan kerran törmäsin vähän kovempaa tähän ihmisen ja ympäristön suhteeseen.
VastaaPoistaMarlo Morgan: Viesti oikeiden ihmisten maailmasta
Toinen mikä sua saattais kiinnostaa tohon tieteelliseen maailmankuvaan ja sen rajoihin liittyen on tän meidän loistavan jenkkiproffan tuotokset ja mietteet.
http://guidetoreality.blogspot.fi/2010/12/stuart-kauffman-blog-series.html
Ooh, näihin pitää perehtyä. Ja tuon Morganin kirjan löydän varmaan omasta kirjastostanikin. :)
PoistaJoululomalukemiseksi otinkin just myös tätä aihetta läheltä liippaavan Bart Koskon kirjan Sumea logiikka.