Mark Henson - March of Progress. Taiteilijan luvalla osoitteesta markhensonart.com. |
Blogini on alkanut purjehtia yhä
selvemmin kohti sivilisaatiokriittisiä vesiä, mutta en kuitenkaan
aio muita teemojakaan kokonaan hylätä. Sellainen pieni havahtuminen vain on tapahtunut, että nämä sivilisaatioon liittyvät ongelmat ovat
se kaikkein isoin ja kovin pähkinä, josta kaikessa tässä loppujen
lopuksi on kyse. Sivilisaatiokritiikki sisältyy yleensä sellaisiin
ajattelun suuntauksiin kuin vihreä anarkismi, anarkoprimitivismi ja
neotribalismi. En halua leimata itseäni minkään ideologian
edustajaksi, mutta viime aikoina olen huomannut, että löydän em.
suuntauksista erittäin paljon omaa maailmankuvaani vastaavia
ajatuksia.
Sivilisaatiokritiikkiin liittyy niin
monta kysymystä, että kaikkia niitä ei voi yhdessä lyhyessä
blogikirjoituksessa selventää. Kysehän on 10 000 vuotta vanhan ja nykyään
maailmanlaajuisen elämäntavan arvioinnista kaikilla sen
osa-alueilla. Lähdetään kuitenkin liikkeelle aivan alusta,
evoluutiosta. Evoluutio on saanut aikaan sen, että mehiläiset ja
muurahaiset elävät yhdyskunnissa, sudet ja leijonat elävät
laumoina. Jotkut eliöt viettävät elämänsä pääasiassa yksin.
Kolme miljoonaa vuotta luonnonvalintaa kehitti heimon ihmiselle ominaiseksi ja
toimivaksi tavaksi elää. Se on aikojen
saatossa testattu ja kestäväksi todettu ihmisen yhdyskuntarakenteen
muoto.
Jotain kuitenkin tapahtui n. 10 000
vuotta sitten. Joukko ihmisiä päätti kokeilla
jotain uutta, sivilisaatiota. Heille ei vain riittänyt pelkkä
kokeilu, vaan he vakuuttuivat siitä, että tämä on juuri oikea
tapa elää, joka kaikkien maailman ihmisten on omaksuttava. Sen
jälkeen olemme saaneet päällemme hierarkkisen yhteiskunnan, jossa
rikas eliitti elää köyhien massojen selkänahoista ja laittaa heidät paiskimaan töitä ruokansa eteen. Paskat trickle down -teoriasta, sillä todellisuuttamme vastaa parhaiten trickle up. Itsemme voimme melkein laskea tuohon eliittiin kuuluviksi tai ainakin keskiluokkaan, minkä
vuoksi tämä tuntuu meistä kaukaiselta ajatukselta. Mutta kun
ajatellaan vaikka niitä thaimaalaisen ananasmehutehtaan työntekijöitä, niin ovatkohan he tyytyväisiä elämäänsä?
Jatkaisivatkohan he mehutehtaalla vai eläisivätkö mieluummin kuin
Kalaharin busmannit, jos todellinen mahdollisuus valita olisi
olemassa? Tosiasia on, että suurin osa maapallon väestöstä elää
todella kurjissa oloissa. Eikä planeettamme selviäisi siitä, että
elintasomme ulotettaisiin kaikkialle, koska Maa on jo nyt pulassa
meidän kanssamme.
Toisaalta meidänkin elämänlaatumme
asettuu kyseenalaiseksi, kun tarkastelemme materiaalisen hyvinvoinnin
sijaan henkistä hyvinvointiamme. Parhaiten elokuvana tunnetussa Fight Clubissa on useita lainauksia, joita voisi laittaa tähän kohtaan, mutta tässä yksi: Advertising has us chasing cars and
clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don't need. Kuitenkin muistamme aina
silloin tällöin, mikä elämässä on tärkeintä: läheiset
ihmiset. Sitten muistamme myös, missä sielumme rauhoittuu:
luonnossa. Tämä ei ole ihme, sillä psykologiamme on rakentunut
elämään heimoyhteiskunnassa osana muuta elonkehää.
Materiaalisella tasolla elämämme on rikasta, mutta henkisen
hyvinvoinnin tasolla olemme taatusti köyhempiä kuin luonnonkansat. Miltä
tuntuisikaan elämä, jossa Kelan ja eläkevakuutusyhtiöiden sijaan
turvaa saisi kehdosta hautaan olemalla osa ihmisjoukkoa, jolla on
yhteiset tavoitteet, yhteiset ilot ja murheet sekä yhteinen tapa
elää. Osa heimoa.
Meidät on opetettu ajattelemaan, että esihistorialliset ihmiset olivat luolamiehiä, jotka joutuivat henkensä edestä kamppailemaan ankaralla työllä raakaa luontoa vastaan. Meidät on opetettu ymmärtämään tuo elämä jokapäiväisenä selvitytymiskamppailuna. Kuitenkin erittäin säälittävä tosiseikka on, että me paiskimme vielä kaikkien
teknologisten innovaatioidenkin jälkeen enemmän töitä kuin
metsästäjä-keräilijöinä eläneet esi-isämme. Esimerkiksi vielä tänäkin päivänä esi-isiemme tapaan elävät busmannit käyttävät viikottain ainoastaan 12:desta 19:ään tuntia ajastaan
ruuanhankintaan, vaikka maanviljely on ajanut heidät kaikkein hedelmällisimmiltä mailta pois (Diamond 1987). Aikaa rentoutumiseen ja sosiaaliseen elämään siis piisaa. Toki voidaan puhua myös siitä järjettömästä energiamäärästä,
jonka saamme upotettua ruuantuotantokoneistoomme. Loppujen lopuksi suurin osa
tekemästämme työstä kaikkine byrokratioineenhan on vain
monimutkaistettua ruuantuotantoa. Kaikella työllämme rakennamme
sivilisaation pyramidia yhä korkeammaksi. Sen huipulla eräät
tulevat yhä rikkaammiksi, ja pohjakerroksen väki kasvaa ja
muuttuu yhä nälkäisemmäksi ja kurjemmaksi. Milloin kävelemme pois ja tuumaamme, että emme kanna enää ainuttakaan kivipaasia tuohon pyramidiin?
Sivilisaatiokriittisyydessä ei ole kyse myöskään puhtaasti maailmanpelastamisesta, vaikka itse kannatankin syväekologista ajattelua ja pidän kaikkien elämänmuotojen itseisarvon tunnustamista toivottavana. Elämä maapallolla varmasti kestää pahimmankin keksimämme tuhokoneen jossain muodossa, joskin äärimmäisen köyhtyneenä. Kyse on pohjimmiltaan siis siitä, miten ihmiskunta
selviää, eli kuinka pelastamme itsemme. Ja meillä alkaa olla kiire. Pelkkä pulkan kääntäminen ei riitä, kun rinteen alla odottaa syvä rotko
ja vauhti kiihtyy jatkuvasti. Ainoa järkevä reaktio on kyydistä
pois hyppääminen.
Tarkoitus ei ole,
että alkaisimme elää kuin muinaiset metsästäjä-keräilijät. Se
olisikin helppo tie, mutta se on valitettavasti suljettu meiltä pois
miljardeja ihmisiä sitten. Ensiaskeleena meidän on hyväksyttävä
se, että ei ole yhtä oikeaa tapaa elää. On annettava mahdollisuus
muihin polkuihin. Tarkoituksena ei myöskään ole tehdä uhrauksia, vaan
saavuttaa jotain, mikä on nykyistä parempaa. Vaihtaisitko sinä lauantai-iltaisen
Putouksen, auton, muotivaatteet ja kaiken tarpeettoman roinan
yhteisöllisyyteen ja tukeen sekä turvaan, jota saa aidosti
ympärillä olevilta ihmisiltä? Tukeen, jota ei lasketa rahana tai tavaroina,
vaan ihmisten välisenä kanssakäymisenä ja välittämisenä.
Yhteisenä päämääränä.
Kuten totesin jo aiemmin, näin lyhyt
kirjoitus jättää paljon aukkoja ja kysymyksiä. Jos asiaan perehtyminen kiinnostaa, suosittelen aina vain uudestaan lukemaan Daniel Quinnin
Ishmaelin, joka luultavasti inspiroi etsimään lisää ja syvempiä vastauksia herääviin kysymyksiin. Blogini oikeassa laidassa on myös muutama lyhyt
artikkeli (Heinberg, Diamond, Tainter), joita lukemalla voi päästä nopeasti jyvälle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti